2012. november 7., szerda

Pollágh Péter: Úgy élj, hogy méltó lehess a vörös nyakkendő elnyerésére


Bodoni Zsolt: Ikon, 2011, akril, olaj, vászon, 100x135 cm


Mindenszentek napja van. Sötétbe öltöznek a festmény-bácsik, a festmény-nénik. Eléggé ősz. Elégiás. A szeptember nyárimádó, az október nyársirató. De hol vannak már? Vége, viszlát. Itt a november, a télváró, a ködgubás. Az ősz első két hónapja a nyárnak jelent, cukorkával pénzeli a nyarat a két pimasz. De a harmadik, a ráadás, már a télnek szolgál. Mindegyik tudja a dolgát.

Hol voltam tegnap? Egy vagonkában? Egy étkezőkocsiban Krakkó vagy Almásfüzitő felé? A nagyi állt minden fülkefényben. A nagyi sok volt, és én nem teltem be vele.

„Úgy élj, hogy méltó lehess a vörös nyakkendő elnyerésére”. Mi, ’79-esek, már szavazhattunk, hogy akarunk-e úttörők lenni. A nagyi miatt is nemmel szavaztam, másodmagammal a harminchatból. Aztán pár hónapra rá az egész mocskot eltörölték. De csak módszerváltás volt, nem lakosságcsere.

Micsoda kupé. Lennék a vízköpő a tetején. Szárnyas kocsis. És belül a tegnap tapétája soha nem válik le, nem lazul föl. Nem púposodik. Egy púpozott kanállal ad a nagyi, ad még a tegnapból, pedig 23 éve halott. 23 éve nélküle vagyok, az utolsó a nagyszülő nélkül. Írhattam volna 23 könyvet neki, de nem kapkodtam, mert nem számít a mennyiség. Csak a menny, ahol nemsokára megrázza a dunyhákat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése